My Bengali Notes Vocabulary, poetry and texts, etc. workpage for learning more Bengali
Avro keyboard phonetic layout is here
বাংলা1 [ bāṃlā1
] n Bengal, the land or state of Bengal; the Bengali language. ☐ a.
written in Bengali (
see also: Kazi Nazrul Islam
কাজি নজরুল ইসলাম rebel poet
বিদ্রোহী কবি VLa prm ipãytm Ÿmar, VLa t dUer ny, intY Vmaer jRa†ya Taek prm Ÿs Ÿpãmmy| pUàN prm suÆdr Ÿs† Vmar prm pit, Ÿmar DYan-¯an tnumn-pãaN, Vmar prm pit|
বংশী (p. 0713) [ baṃśī ] n a flute or pipe made of bamboo, a reed; a flute, a pipe সমাধি (p. 0987) [ samādhi ] n self-absorbed spiritual medita tion during which the meditator loses his or her entity and becomes one with the Supreme Being মোলাকাত
(p. 0882) [ mōlākāta ] n an interview, a meeting. মোলাকাত with disciples this thing is j plus something - জ্ঞ ঞ্চ ঞ্জ অজ্ঞাত (p. 0009) [ ajñāta ] a unknown; unpublished, unrevealed; secret, hidden; obscure; mysterious. অজ্ঞান (p. 0009) [ ajñāna ] a lacking in knowledge; ignorant; foolish; uneducated; unconscious, fainted; infatuated. অজ্ঞেয় (p. 0009) [ ajñēẏa ] a unknowable; unintelligible; incognizable; incomprehensible.
|
সমস্ত
(p. 0985) [ samasta ] a all, every; whole, entire; (gr.—of words)
compounded.
সমাকুল
(p. 0985) [ samākula ] a greatly worried or distressed; full of
misgivings; replete with, full of ( মোক্ষ (p. 0882) [ mōkṣa ] n (theol.) release from the world or from the influence of nature, eternal emancipation, final beatitude, nirvana, salvation of the soul; rescue; death; re lease সম্মোহ
(p. 0990) [ sammōha ] n great or utter infatuation; hypnotization;
hypnosis. মোহন
(p. 0882) [ mōhana ] n enchantment, bewitchment; in fatuation,
fascination. ☐ a. infatuating, fascinating (
সমর্পণ
(p. 0985) [ samarpaṇa ] n act of giving away; dedication; act of
making over; act of committing to the charge or custody of; surrender. সময়
(p. 0985) [ samaẏa ] n time; the time of the clock ( good days; the last gasp (
|
vocabulary notes from Jaya Mandal interview by Maya Karmakar |
সলমান লিপি
তৃষিত
(p. 0466) [ tṛṣita ] a thirsty. fem.
তৃষিত
(p. 0466) [ tṛṣita ] a thirsty. fem. সতৃষ্ণ
(p. 0974) [ satṛṣṇa ] a thirsty; (fig.) eager, yearning (for), wistful
( তেস্ত অগ্নি (p. 0007) [ agni ] n fire; the fire-god;
শিক্ষা
(p. 0944) [ śikṣā ] n learning; study; practice; educa tion; teaching;
instruction; a precept; a moral; a lesson; training; (sarcas.) a bitter
lesson, punishment. দীক্ষা
(p. 0500) [ dīkṣā ] n admission with rite (as to a reli gious practice
or order, a secret society etc.), initiation; employment in service of
some sacred cause (
চৈত্র
(p. 0367) [ caitra ] n the last month of the Bengali year (from the
middle of March to the middle of April.) বৈশাখ (p. 0792) [ baiśākha ] n the first month of the Bengali calendar (from the middle of April to the middle of May). প্রখর
(p. 0671) [ prakhara ] a very sharp or cutting; very acute or keen (
|
উদ্বর্ত
(p. 0156) [ udbarta ] n. & a surplus, excess. মাঝ (p. 0852) [ mājha ] n the middle, the centre মধ্যে (p. 0831) [ madhyē ] prep in the middle, at the centre
|
পুরোভূমি in the foreground |
things with verb "give" to repay ( to ascribe ( to impute ( to hold over (
যত্ন
(p. 0888) [ yatna ] n laborious or zealous effort; careful or earnest
attention, care; nursing; v. to endeavour laboriously or zealously; to
attend to carefully, to take care of; to nurse; to receive cor dially or
warmly; to be zealous; to labour, to toil. বটা
(p. 0715) [ baṭā ] v to be দাঁও
(p. 0485) [ dām̐ō ] n an opportunity, a chance (
|
শিব
(p. 0944) [ śiba ] n good, weal, well-being; one of the
|
অন্ন -
rice, is in many idioms
অন্নকূট?
অন্য
(p. 0041) [ anya ] a. & pro other; some other; any other. ☐ a.
different.
|
কূট
(p. 0248) [ kūṭa ] a shrewd, subtle (
গ্রহণ1
(p. 0327) [ grahaṇa1 ] n taking or receiving (
|
যমালয়
(p. 0890) [ yamālaẏa ] n the city or abode of Yama (
ব্যবকলন
(p. 0794) [ byabakalana ] n (math.) subtraction, deduc tion. ব্যবস্হা
(p. 0794) [ byabashā ] n arrangement; preparation; pro curement (
|
রাম (হিন্দি
ভাষায়: राम) বা রামচন্দ্র প্রাচীন ভারতের কিংবদন্তী রাজা। হিন্দু ধর্মে
রামকে বিষ্ণু দেবতার ৭ম অবতার হিসেবে গণ্য করা হয়। রাম দক্ষিণ এবং দক্ষিণ-পূর্ব এশিয়ায় প্রচলিত হিন্দুধর্মের সবচেয়ে জনপ্রিয় চরিত্র ও দেবতাগুলির একটি। রামের চরিত্রের সবচেয়ে ব্যাপক বিবরণ পাওয়া যায় রামায়ণ নামের মহাকাব্যে। অযোধ্যার রাজা দশরথ ও তাঁর স্ত্রী কৌশল্যার ঘরে প্রথম সন্তান হিসেবে রামের জন্ম হয়। হিন্দুধর্মে রামকে পুরুষোত্তম মর্যাদা দেওয়া হয়েছে। রামের স্ত্রী হলেন সীতা। সীতাকে হিন্দুরা লক্ষ্মী দেবীর একজন অবতার ও ত্রুটিহীনা নারীর রূপায়ন হিসেবে গণ্য করে। |
সম্পাদনা করছেন: প্রহ্লাদ ব্রম্ভচারীউইকিপিডিয়া, মুক্ত বিশ্বকোষ থেকে
এই নিবন্ধটি এখনো উইকিপিডিয়ায়
সংযুক্ত হয়নি। আপনি চাইলে নীচের বক্সে বিষয়টি নিয়ে কিছু লিখে ও তা
সংরক্ষণ করে এই নিবন্ধটি শুরু করতে পারেন । যদি ভুলবশত এখানে এসে থাকেন
তাহলে ব্রাউজারের ব্যাক বোতামে ক্লিক করে আগের পৃষ্ঠায় ফিরে যান।
আপনি লগ ইন করেননি। এই পৃষ্ঠার
সম্পাদনার ইতিহাসে আপনার আইপি সংখ্যা সংরক্ষিত হবে।
অনুসন্ধান (p. 0037) [ anusandhāna ] n search; inquiry; investiga tion; research, examination. সংরক্ষণ, সংরক্ষা (p. 0967) [ saṃrakṣaṇa, saṃrakṣā ] n conservation; preserva tion; protection; guarding; defence; act of looking after, safe-keeping, safe guard; custody; reservation. সম্পাদনা করছেন: প্রহ্লাদ ব্রম্ভচারীউইকিপিডিয়া, মুক্ত বিশ্বকোষ থেকেলিপি
(p. 0927) [ lipi ] n a letter, an epistle, a missive; a note; a
writing ( রবি শংকরছেলেবেলারবীন্দ্র শংকরের (ডাক নাম রবু) আদি পৈত্রিক বাড়ি বাংলাদেশের নড়াইল জেলার কালিয়া উপজেলায়। তাঁর জন্ম হয় ভারতের উত্তর প্রদেশের শহর বেনারসে (বর্তমান ভারানসি)। রবি শংকর ছিলেন চার ভাইয়ের মধ্যে সবচেয়ে ছোট। তাঁর বাবা শ্যাম শংকর ছিলেন একজন প্রথিতযশা জ্ঞানী, রাজনীতিবিদ এবং আইনজ্ঞ। কিন্তু তাঁর প্রায় পুরোটা ছেলেবেলাটাই বাবার অনুপস্থিতিতে কেটে যায়। ফলে একরকম দরিদ্রতার মধ্যেই রবি শংকরের মা হেমাঙ্গিনী তাঁকে বড় করেন। বড় ভাই উদয় শংকর ছিলেন বিখ্যাত ভারতীয় শাস্ত্রীয় নৃত্যশিল্পী। ঐ সময়টায় তিনি ছিলেন প্যারিসে। রবি শংকর ১৯৩০-এ মায়ের সাথে প্যারিসে বড় ভাইয়ের কাছে যান এবং সেখানেই আট বছর স্কুলে শিক্ষা গ্রহণ করেন। বার বছর বয়স থেকেই রবি শংকর বড় ভাইয়ের নাচের দলের একক নৃত্যশিল্পী ও সেতার বাদক। ঐ বয়স থেকেই তিনি অনুষ্ঠান করে বেড়িয়েছেন ভারত ও ইউরোপের বিভিন্ন শহরে।
|
Some poems of Tagore -
দুর্ভাগা দেশ হে মোভার্গ দেশ, যাদের
করেছ অপমান,
যারে তুমে নীচে ফেল সে
সোমারে বাধিবে নীচে
|
Poetry stuffEarly Poetry (Inception at the Turn of the Millennium)The history of Bengali poetry is usually divided into three major successive stages of development: Poetry of the early age such as Charyapad, Mediaval period and the age of modern poetry.
Mystic PoemPoetry of the oldest period, probably beginning from 10th century, is known for the mystic poems called [[Charyagiti]] or Charyapad, discovered from Nepal by Mahamahopadhyay Haraprasad Shastri.
Epic in Vernacular
Medieval Period (Bhakti Movement / Vaishnava Padabali / Shakta Padabali)The period between 1350 and 1800, was the medieval period of Bengali poetry – known as the period of Jayadeva (12th century), the renowned court poet of Lakshmanasena, Vidyapati (13th century) with his love lyrics, and Badu Chandidas, the author of Sri Krishna Kirtan, the most important philosophical work of the period. The period from 1500 A. D. to 1800 A.D. was known as the Late Middle Bengali period. During this period, there was a marked influence of Chaitanya and it was this influence that led to the development of Vaishnava literature. Chandidas(13th century) is one of the greatest poet of this time. Outside Vaishnava poetry, the most significant work of the sixteenth century was Chandimangal by Mukunda Chakravarti. Also, early in the fifteenth century Bengal got two of its best-known Muslim poets of Arrakan Daulat Kazi and Alaol(1607-1680). চন্ডীদাস Chandidas (Bangla: চন্ডীদাস) (born 1408 CE) refers to (possibly more than one) medieval poet of Bengal. Verse written by at least four different Chandidas have been found, and it is not clear whether they refer to the same person or not. The name Chandidas is usually attributed to Baru Chandidas, who has been more or less indentified as a historical figure born in the 14th century. He was born in Birbhum district of what is now West Bengal. Chandidas wrote the lyrical SrikrishnaKirtan (Songs in praise of Krishna). SrikrishnaKirtanSrikrishnakirtan as it name suggests, narrates the story of Krishna and his companion Radha. The storyline is derived from Srimodbhagabat, the original book in Bhakti based Vaishnavism. However, Baru Chandidas managed to add substantial originality, making it a masterpiece of medieval Bangla literature. He gives the yearning of Radha a distinctly Bengali rendition, and in the process capturing much of the social conditions of the day. As such he is considered to be prominent Early Middle Bengal poet, however the date of his poem Srikrsnakirtana is still under question, while the text remains one of the most important evidences of early portrayal of the popular story of "Lord Krishna's love for the cowherd girl Radha." The 412 songs of Srikrsnakirtana are divided into thirteen sections that represent the core of the Radha-Krsna legendary cycle, with many variants providing excellent comparative material. The manuscript clearly suggests that the songs meant to be song, and implies particular ragas for the recitation. There is a considerable debate as to the authenticity of the text that has significant religious meaning.[1]
Kazi Nazrul Islam (Bengali: কাজী নজরুল ইসলাম Kazi Nozrul Islam) (25 May 1899–29 August 1976) was a Bengali poet, musician, revolutionary, and philosopher who pioneered poetic works espousing intense spiritual rebellion against orthodoxy and oppression. His poetry and nationalist activism earned him the popular title of Bidrohi Kobi (Rebel Poet). Accomplishing a large body of acclaimed works through his life, Nazrul is officially recognised as the national poet of Bangladesh and commemorated in India. message at post window for bn wiki উইকিপিডিয়া, মুক্ত বিশ্বকোষ থেকেhttp://www.rabindrasangeet.org/cgi-bin/songtextdisplay.pl sanskrit test कोऽहम् The New Indian Expressइति समाचारपत्रिकायां 23-Apr-08दिनाङ्के प्रकाशितं
"Mathoor is no sanskrit village" इति सशीर्षकवृत्तं पठनं अर्हति यस्मिन्
भारतीयविद्याभवनस्य निर्देशकः मथूरु कृष्णमूर्तिमहोदयः वदति अस्मिन् ग्रामे
सर्वे संस्कृतं वदन्ति इति लब्धकीर्तौ मथूरुग्रामे संस्कृतभाषिणः न सन्त्येव।
केनापि अन्यथाबोधेन ते ग्रामवासिनः संस्कृतज्ञाः इति उद्घोषिताः। इति। न जाने
किं सत्यं किं असत्यं। किंतु भग्नाशः जातोऽस्मि।
এই নিবন্ধটি এখনো উইকিপিডিয়ায়
সংযুক্ত হয়নি। আপনি চাইলে নীচের বক্সে বিষয়টি
pos বন্ধন বন্ধন তন্নিবন্ধন (p. 0442) [ tannibandhana ] adv for that; because of that; on account of that; for the sake of that. জগদ্বন্ধু (p. 0385) [ jagadbandhu ] n the friend or benefactor of all; God. নির্বন্ধ (p. 0585) [ nirbandha ] n foreordination, ordaining, pre destination, prescript, decree প্রতিবন্ধ (p. 0675) [ pratibandha ] n an obstacle, a hindrance; a frustration. বন্ধ
(p. 0721) [ bandha ] n any device for binding or fastening
নিয়ে কিছু লিখে ও তা সংরক্ষণ করে এই নিবন্ধটি শুরু করতে পারেন । যদি ভুলবশত pos
এখানে এসে থাকেন তাহলে ব্রাউজারের ব্যাক বোতামে ক্লিক করে আগের পৃষ্ঠায় ফিরে যান।
pos if you want to come back here click your browser's back button before you go on
আপনি লগ ইন করেননি। এই পৃষ্ঠার সম্পাদনার ইতিহাসে
আপনার আইপি সংখ্যা সংরক্ষিত হবে।
pos
শ্রী শ্রী রামকৃষ্ণ কথামৃত
স্ব
(p. 1035) [ sba ] pro one's own self, self. ( স্বঃ
(p. 1035) [ sbḥ ] n heaven. ( স্বতন্ত্র
(p. 1035) [ sbatantra ] a dependent on nobody but one self, (cp.)
self-guided; independent, free; separate; secluded; aloof; differ ent or
another ( স্বত্ব
(p. 1035) [ sbatba ] n ownership; proprietary right, right to
possession, right, title; lawful claim, claim. স্বদেশ (p. 1035) [ sbadēśa ] n homeland, home, mother-coun try, motherland, native land.
|
যাবতীয় (p. 0890) [ yābatīẏa ] a all, one and all, whatever.
যাবতীয় স্বত = copyright